Ons onderwijsconcept
Wij vinden het belangrijk om als school op een evidence-informed manier te werken. Zo heet dat in onderwijsjargon. Dit betekent dat we ons onderwijs proberen in te richten volgens principes en praktijken die bewezen effectief zijn, hetzij op basis van wetenschap, hetzij op basis van ervaringen van veel andere scholen. De NRO gebruiken wij hierbij vaak als rijke bron. Deze manier van werken nemen we als uitgangspunt bij de invulling van ons onderwijs (bv. ons taal- en rekenbeleid), maar ook bij het inrichten en organiseren van ons onderwijs.
Uit onderzoek en praktijk weten we dat unitonderwijs (leerpleinen) en klassikaal onderwijs (klaslokalen) beide bepaalde voordelen hebben. Die proberen we erg bewust en doelgericht in te zetten. Ons nieuwe gebouw biedt hiertoe de mogelijkheid. De keuze gebeurt op basis van vakken (bv een andere vorm voor rekenonderwijs dan voor wereldoriëntatie), op basis van leerjaren (bv een andere vorm in groep 3 dan in groep 8) of op basis van leerlingbehoeften (op groeps- of populatieniveau) of leerdoelen.
We werken als team erg samen hierin, waken er steeds voor dat er een lijn blijft en zijn continu in ontwikkeling.
In onze school vindt u grote en kleine instructieruimtes en leerpleinen per bouw. Op de leerpleinen kunnen leerlingen de leerstof na de instructie zelfstandig verwerken. Hierbij is er steeds toezicht of begeleiding van leerkrachten of ondersteuners. Op De Horizon hebben we drie leerpleinen: een voor de groepen 0,1 en 2, een voor de groepen 3 en 4 en een leerplein voor groepen 5, 6, 7 en 8.
Wij hebben specifieke regels op de leerpleinen, zodat leerlingen rustig kunnen werken en zich goed kunnen concentreren. Ondertussen kan er in de andere ruimtes een goede instructie gegeven worden of specifieke vakgebieden worden onderwezen, zoals muziek, beeldende vorming of dans.
Wij hebben hoge verwachtingen van alle kinderen. Het hebben van hoge verwachtingen draagt eraan bij dat leerlingen méér en beter leren. Dit komt omdat ze gestimuleerd worden om in zichzelf te geloven en het meeste uit zichzelf te halen. Hoewel we kinderen brede ontwikkelruimte geven, zorgen we voor een goed aanbod voor lezen, taal en rekenen. Kinderen leren medeverantwoordelijk te zijn voor hun prestaties en weten wat en waarom zij leren. We hebben een gezonde balans tussen werken in een schrift en op de computer.Samen maken we uw kind klaar voor een goede toekomst.